tisdag 1 mars 2011

Sista helgen

Den 25te var den sista helgen i Nicaragua. Mycket var planerat och vi började med utflykt till San Nicholas till ett vattenfall. Det lag högt upp pa berget och langt in i skogen men vinsten var resan värd. Liten, vackert och kall vattenfall det var precis vad vi behövde efter att ha gatt och akt sa länge. Det var kallt och dessutom började det regna men det hindrade inte oss fran att bada. När alla var klara gick vi till utsiktsplatsen. Vi sag en liten by under oss, en massa höga berg och vulkaner runt oss och moln som var sa lagt ner att man kunde nästan ta pa dem. Vi stannade och njöt en liten stund och sedan fortsatte ner till bussen. Vi övernattade i La Garnacha, en by som jesuitmunkar bor i. Pa kvällen gick vi till kyrkan och var med pa deras mässa. Kvällen slutade med att vi satt pa verandan och smapratade.
Lördag morgon klockan tio satt vi pa bussen pa väg till Esteli, där skulle vi besöka ett sadelmakeri och en cigarrfabrik. Vi var framme mitt pa dagen och gick direkt till cigarrfabriken. Där gick vi pa en rundtur och som avslutning fick vi köpa cigarrer. Efter det akte vi till hotellet och sedan besökte ett sadelmakeri.
Tidigt pa söndagen var vi pa väg till Stilla havet! Sista chansen att bada i och sola. Klockan var ett när vi kom till byn Las Penitasoch vart hotell, Ponloya. Där gjorde vi inget annat än solade och badade. Vagorna var stora och gjorde det extra skönt att bada.
Nu är alla hemma och fortsätter arbeta.